Piața produselor bio în România – oportunitate de creștere pentru importatori și exportatori?

    07.05.2022

    Piața produselor bio în România – oportunitate de creștere pentru importatori și exportatori?

    Produse bio sau ecologice. Cu siguranță le-ați văzut în standurile supermaketurilor ori ale magazinelor de profil! Dacă sunteți managerul unei companii de import-export, atunci este firesc să luați în considerare extinderea portofoliului cu această gamă de produse care pare a avea potențial de creștere tot mai mare de la an la an.

    Înainte de a lua o decizie finală, însă, vă propunem o analiză a pieței produselor ecologice, cu accent pe acele elemente care ar putea avea impact pozitiv sau negativ în balanța financiară a companiei dumneavoastră.

    Produse BIO în România

    Cererea de produse bio, de regulă alimente sau cosmetice, este într-o continuă creștere, ba chiar a cunoscut un boom al cererii în ultimii ani pe fondul unor tendințe noi care susțin un trai sustenabil și sănătos. Este adevărat și că, în contextul social global actual, această categorie a ajutat la extinderea pieței de desfacere nu doar pentru producătorii locali, ci și pentru importatorii care și-au schimbat strategia de distribuție și s-au concentrat mai mult pe magazinele online.

    În România, deși numărul producătorilor autohtoni certificați eco avansează de la an la an, plantațiile de culturi organice au ajuns la doar 2,9% din totalul suprafeței agricole cultivate, potrivit Eurostat. O suprafață aproape nesemnificativă, dacă e să ne comparăm cu Austria, unde agricultura ecologică reprezintă 25,3% din suprafața agricolă totală utilizată, cu Cehia (15,2%) sau cu Letonia.

    Până când sectorul agricol românesc va ajunge la o capacitate de producție organică apropiată cererii din piață, retailerii, indiferent de mărimea lor, vor continua să se bazeze pe importuri.

    Astăzi, 80% din produsele bio din supermarketuri sunt importate, iar dorința consumatorilor de a avea diversitate în oferta de produse, dar mai ales disponibilitatea de a plăti mai mulți bani pentru produse sănătoase, reprezintă o oportunitate reală de business pentru importatori.

    De unde să începeți, însă?

    • Cum vă puteți asigura că produsele pe care doriți să le importați sunt conforme cu reglementările speciale aplicabile produselor bio?
    • Cum puteți transforma această investiție într-o afacere profitabilă, în care să vă puteți baza pe marginile comerciale preconizate pe termen mediu și lung?

    Denumirea “BIO” este asociată produselor certificate care conţin ingrediente ecologice în proporţie de minimum 97%. Și nu este necesar să fie vorba doar despre produse alimentare. Detergenții sau săpunurile pot fi certificați bio la rândul lor datorită ingredientelor care provin din culturi bio.

    Cele mai valoroase produse bio pentru o companie rămân, deocamdată, alimentele. Într-un singur an, produsele alimentare ecologice au generat vânzări de 68 mil. euro, în condițiile în care, între ianuarie și septembrie 2020, creșterea a fost de 18%, în ciuda unei piețe globale afectate de criza de sănătate.

    Cu toate astea, produsele bio reprezintă doar 2-3% din totalul alimentelor comercializate în România în timp ce, în Germania, categoria are o piață de aproximativ 9,9 miliarde Euro anual și piața bio reprezentă 7% din piața alimentară totală.

    Așa cum arată și cele mai recente analize Eurostat, România are un potențial foarte mare pe piața produselor ecologice, atât pentru importuri, cât și pentru exporturi.

    Import sau export de produse bio?

    În 2021, în România activau nu mai puțin de 2 374 de persoane fizice și companii producătoare de produse bio, însă certificările sunt acordate și procesatorilor, comercianților, importatorilor și companiilor sau persoanelor din acvacultură.

    Pe termen scurt, acești producători vor fi impulsionați să-ți păstreze afacerea și să o dezvolte în continuare, în timp ce, pe termen mediu și lung, fie vor deveni ei înșiși exportatori, fie vor intra în parteneriate cu companiile deja existente în vederea distribuției producției pe piețele internaționale.

    Din perspectiva importatorilor, oportunitatea de creștere este tangibilă. Un studiu realizat de Cooperativa Țara Mea arată că, în pandemie, vânzarea de produse bio a crescut cu 18% față de produsele non-bio unde creșterea a fost de 16%, cea mai vândută categorie de produse fiind mâncarea la borcan pentru bebeluși.

    Graficul de mai jos arată nu doar procentele de creștere, ci indică și produsele cu cel mai mare potențial de profit pentru importatori.

    Pentru a înțelege și mai bine oportunitatea, un studiu recent USDA arată că vânzarea de produse BIO va crește cu 45 % în ultimii 5 ani, procent greu de ignorat având în vedere trendul local.

    Decizia de a importa produse bio și modalitățile de securizare a profitului

    Dincolo de statistici, decizia de a intra pe o nouă piață vă obligă la înțelegerea profundă a trendurilor de consum viitoare, a mișcărilor strategice din acest sector, poate chiar a modelelor din țările în care această categorie a crescut la un nivel semnificativ. Dacă veți lua decizia că este momentul oportun să deveniți un jucător în această piață, este important să aveți la îndemână instrumentele cele mai potrivite pentru a asigura maximum de profit din noul segment de business.

    Fie că vă numărați printre producătorii autohtoni de produse bio și vreți să aflați cum puteți demara exportul produselor, fie că doar tatonați această industrie, vă recomandăm ghidul nostru pentru antreprenorii care vor să construiască o afacere de import-export.

    Dacă, însă, aveți deja experiența extinderii portofoliului de produse, un avantaj suplimentar îl reprezintă controlul costurilor. Această perioadă este dominată de inflația galopantă și creșterea prețurilor la energie și combustibili, nu doar în România, ci și în cele mai dezvoltate țări europene.

    Este esențial ca plățile aferente importurilor să fie predictibile și, ori de câte ori este posibil, asigurate împotriva riscului valutar. Nu în ultimul rând, țineți cont că prețurile produselor bio sunt cu până la 20-30% mai scumpe decât produsele convenționale. Ceea ce înseamnă că plățile pe care le veți efectua vor fi mai mari decât de obicei și, odată cu ele, comisioanele și taxele pentru transferurile internaționale.

    Contactați un reprezentant AKCENTA pentru a afla cum puteți obține comisioane minime sau chiar zero la plățile internaționale, dar și cum puteți reduce riscul valutar la care este expusă compania dumneavoastră în contractele cu partenerii externi.

    Newsletter
    Piețele financiare se schimbă foarte repede. La Akcenta, noi ținem pasul cu ele
    Akcenta Logo

    Vreau să devin client

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube