Mini-ghid: Ce trebuie să știe companiile românești care doresc să importe din Germania

    23.08.2021

    Mini-ghid: Ce trebuie să știe companiile românești care doresc să importe din Germania

    21% din totalul importurilor realizate de România în 2020, în valoare de 14.1 miliarde de Euro, au ca sursă de proveniență Germania, ceea ce situează această țară printre principalii parteneri la import.

    Din perspectiva unui importator român, Germania oferă numeroase avantaje. Ca stat membru UE, Germania aplică regulile comunitare ale pieței unice – ceea ce înseamnă că majoritatea bunurilor pot circula liber, fără costuri suplimentare sau restricții cantitative. Există, firește, anumite excepții cum ar fi produsele accizabile sau produsele chimice care fac obiectul unor reglementări suplimentare. În plus, există deja numeroase asociații private care sprijină comerțul româno-german, astfel că e mai simplu și mai sigur să derulați afaceri cu companiile din această țară.

    Însă, de unde să porniți? Și ce informații vă sunt absolut necesare pentru demararea afacerii de import? Despre cadrul general, dar și despre excepții, vă invităm să citiți în cele ce urmează.

    Pasul I. - Condiții pentru importurile din Germania

    Numărul EORI și înregistrarea în scopuri de TVA

    Primul demers pe care trebuie să îl faceți pentru a putea importa bunuri din Germania este să obțineți un număr EORI – număr de înregistrare și identificare a operatorilor economici la nivel european. Codul EORI facilitează și eficientizează fluxul de mărfuri și constituie o garanție că mărfurile importate din Germania nu vor rămâne blocate în vamă.

    Numărul EORI se obține de la autoritatea vamală centrală după depunerea următoarelor documente:

    • Copie a cerificatului de înregistrare al comerciantului;
    • Actul care confirmă adresa sediului social;
    • Documentul constatator de înregistrare în scopuri de TVA. Înregistrarea în scopuri de TVA se realizează prin depunerea la organul fiscal competent (în acest caz, la ANAF) a formularului 091 – ”Declarația de înregistrare în scopuri de TVA/Declarația de mențiuni pentru alte persoane care efectuează achiziții intracomunitar sau pentru servicii, precum și pentru agricultorii care efectuează livrări intracomunitare de bunuri.” ANAF a întocmit un document complex cu privire la tratamentul fiscal al TVA în cazul importurilor de bunuri în România.

    Documentul conține informații utile despre baza de impozitare, modul în care se stabilește cursul de schimb valutar la import, cota de TVA aplicabilă, dar și categoriile de bunuri care sunt scutite de plata TVA, așa că este o lectură necesară

    Licența de import

    În funcție de bunurile pe care compania dumneavoastră planifică să le importe din Germania, ar putea fi nevoie de o licență de import. Principalele categorii de produse care pot fi restricționate și care necesită o astfel de licență sunt: produsele agricole, medicamentele, produsele chimice, produsele siderurgice, bunurile culturale, produsele textile și îmbrăcămintea, plantele și produsele care conțin substanțe vegetale, etc.

    Cel mai simplu este să verificați baza de date TARIC pentru a vedea ce norme de comercializare se aplică produselor pe care doriți să le importați și dacă se solicită sau nu licență de import.

    Cu excepția taxelor pentru obținerea unor numere de înregistrare, certificări sau alte documente oficiale, costurile pe care le veți suporta ca importator din Germania vor fi costuri în Euro. De aceea, este bine să includeți în planul inițial o analiză a riscului valutar pentru paritatea RON-EUR. Pentru primele tranzacții, veți putea identifica, astfel, cel mai bun curs valutar SPOT și, pentru a vă menține costurile în limitele planificate, veți putea face plățile internaționale cu comision zero.

    În schimb, odată ce ați stabilit o relație comercială stabilă cu unul sau mai mulți parteneri comerciali din Germania, puteți crea o strategie financiară de lungă durată, folosind și instrumentele de acoperire a riscului valutar.

    Pasul II. - Unde găsiți parteneri de import de încredere în Germania

    Identificarea partenerilor de import este, pentru multe companii aflate la început de drum, cel mai dificil pas. În realitate, însă, dacă aveți un plan bine pus la punct pentru găsirea celor mai buni parteneri ai afacerii dumneavoastră, veți vedea că lucrurile nu sunt chiar atât de complicate cum ați crezut la început.

    Înainte de toate, scrieți o listă a criteriilor în funcție de care veți lua decizia finală. Spre exemplu, partenerul ideal cu care puteți începe o relație de colaborare pe termen lung ar trebui să poată să ofere servicii de cea mai bună calitate, de la producție, până la ambalare și livrare just-in-time, dar și termeni de plată favorabili.

    Apoi, pentru identificarea partenerilor de import, aveți la dispoziție mai multe modalități:

    • Urmăriți site-ul Camerei de comerț din Germania unde sunt disponibile informații concludente despre piață și companiile care activează aici. Site-ul este disponibil doar în limba germană, însă vă puteți folosi de un soft de traducere (translator) online pentru a-l accesa și în limba engleză;
    • Verificați bonitatea companiilor cu care sunteți la primul contact pe site-ul Registrului Comerțului din Germania (disponibil și în limba engleză);
    • Consultați publicații jurnalistice de notorietate pentru a vă informa despre evoluția economiei, a pieței germane în general sau despre oportunitățilenoi de afaceri (inclusiv parteneriate derulate între țări, la nivel central);
    • Dacă nu aveți timp suficient pentru colectarea acestor informații, puteți apela direct la consultanți comerciali care să identifice cei mai buni parteneri potențiali pentru afacerea dumneavoastră.

    Această etapă de documentare este foarte importantă și pentru că vă poate ajuta să intrați în contact cu diverse asociații ale comercianților din sectorul dumneavoastră de interes. Acestea vă pot oferi sfaturi cu privire la companiile cu care este bine să lucrați, dar și informații esențiale despre companiile pe care trebuie să le evitați. Dacă aveți disponibilitatea de a vă deplasa în Germania, puteți participa la târgurile comerciale sau evenimentele de business care au scopul de a pune în legătură potențialii parteneri de afaceri.

    Pasul III. Oportunități pe piața importurilor din Germania

    Un top al celor mai importante produse din Germania în România arată că ponderea cea mai mare o au importurile de:

    • materiale plastice, cauciuc și articole realizate din aceste materiale – 19.2% din totalul importurilor;
    • mașini, aparate și echipamente electrice – 20,6% din totalul importurilor;
    • metale comune și articole realizate din aceste materiale – 14% din totalul importurilor.

    Unul dintre cele mai populare trenduri din România a fost, și este în continuare, importul mașinilor rulate din Germania, pentru că au un preț relativ mic și sunt bine întreținute. Această piață a fost întotdeauna într-o continuă creștere, în condițiile în care durata medie de utilizare a unui automobil nou în Germania obișnuia să fie de 5-6 ani, asigurând astfel un rulaj permanent de mașini uzate pe piață. Pandemia de coronavirus a redus, însă, foarte mult piața mașinilor rulate, existând tot mai puține mașini înregistrate în Germania din cauza producției întârziate. Rezultatul a fost că mai puține mașini second-hand au fost disponibile pentru vânzare/export. În plus, piața auto trece prin schimbări majore din cauza programului european Green Deal, care vizează înlocuirea, într-un orizont de timp relativ scurt, a tuturor mașinilor care utilizează combustibili clasici: benzină și motorină.

    De ce am menționat piața auto second-hand din Germania? Din două motive. Primul este acela că, mai mult ca sigur, cunoașteți cel puțin o companie în orașul dumneavoastră care derulează afaceri în sector. În al doilea rând, pentru că este un exemplu clasic prin care se poate demonstra utilitatea informării prealabile cu privire la potențialul unei piețe sau al unei categorii de produse în contextul apariției unor elemente neprevăzute, așa cum sunt pandemiile sau reglementările legislative comunitare.

    Inflația, unul dintre cele mai mari riscuri asociate importurilor din Germania

    Dacă vreți să începeți activitatea de import a unor produse din Germania în viitorul apropiat, este bine să luați în considerare faptul că această țară se confruntă cu o inflație puternică. Prețurile de consum au crescut cu 3.8% în luna iulie 2021 – reprezentând cel mai ridicat nivel al inflației din ultimii 30 de ani. Bundesbank a publicat recent un raport care susține că până la finalul anului 2021 inflația poate atinge 4%, cu perspectivă de scădere abia în 2022. Inflația crescută duce și la creșterea costurilor de achiziție, iar asta înseamnă că și compania dumneavoastră va plăti mai mult pentru bunurile cumpărate.

    Pe lângă inflație, la importul produselor din Germania vă mai puteți confrunta cu volatilitatea mare de pe piețele internaționale, situație care a avut un impact semnificativ asupra cursului de schimb RON-EUR, trendul de creștere al monedei Euro menținându-se și astăzi.

    În astfel de situații, vă recomandăm să analizați beneficiile utilizării instrumentelor de acoperire a riscului valutar. Când plata mărfurilor importate este viitoare și recurentă, contractul Forward vă oferă avantajul stabilirii unui curs fix RON-EUR, ceea ce diminuează riscul asociat evoluțiai negative a cursului de schimb. Obțineți astfel mai multă siguranță în tranzacționare și vă păstrați bonitatea în partneriatul derulat cu compania germană.

    Ca orice alt instrumente de hedging, contractul Forward are în primul rând avantaje. Există însă situații, în special cele care nu pot fi prevăzute cu acuratețe de către analiștii financiari, în care contractele FORWARD în variantele cele mai simple se onorează în condițiile acceptate, în ciuda unui curs SPOT mai bun. Mai multe detalii despre când și cum este util contractul FORWARD puteți citi aici.

    Acum că ați parcurs întregul nostru ghid despre începerea unei afaceri de import din Germania, vă puteți planifica mai bine resursele financiare și de timp. Vă reamintim că AKCENTA operează deja în Germania, deci ne puteți contacta oricând pentru a obține o ofertă de tranzacționare personalizată pentru compania dumneavoastră.

    Newsletter
    Piețele financiare se schimbă foarte repede. La Akcenta, noi ținem pasul cu ele
    Akcenta Logo

    Vreau să devin client

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube