09.01.2023
În ultimii 2 ani, sectorul de import-export a fost nevoit să se adapteze forțat la o multitudine de schimbări generate de pandemia de coronavirus, războiul ruso-ucrainean, inflația accelerată și recesiunea economică.
Unele firme de import-export au reușit să se reorienteze și să treacă cu bine peste această perioadă intensă, în timp ce altele au fost afectate într-o măsură mai mare și ne-au oferit lecții importante.
Pandemia de coronavirus a determinat un lockdown fără precedent – multe țări și-au închis granițele, au fost impuse restricții riguroase pentru comercianți, iar lanțul logistic a fost blocat temporar, ceea ce a dus la întârzieri prelungite în activitatea transportatorilor.
Măsurile de sprijin introduse de Uniunea Europeană și, individual, de țările afectate de pandemie nu au fost suficiente, astfel că mulți exportatori și importatori au fost nevoiți să își îndrepte atenția către alte piețe și furnizori sau, în cele mai critice situații, să își schimbe/oprească activitatea.
Începutul anului 2022 promitea o revenire la normalitate, însă invadarea Ucrainei de către Rusia a deturnat planurile sociale și economice ale europenilor. Foarte rapid au apărut și efectele negative:
Afacerile de import-export au simțit imediat impactul acestor schimbări. Analiza INSSE realizată pentru intervalul ianuarie 2017 - octombrie 2022 arată cu claritate sincronizarea scăderilor din sector în linie cu evenimentele majore din acești ani.
Pe întreg parcursul anului trecut, toate statele lumii (chiar și cele mai puternice din punct de vedere economic precum S.U.A., Marea Britanie sau Germania) au constatat creșterea accelerată a ratei inflației.
Rezerva Federală a Statelor Unite a fost prima care a reacționat, urcând constant valoarea dobânzii de rată monetară:
Banca Centrală Europeană a urmat același curs, cu întârziere, însă, prima decizie fiind luată abia în luna iulie 2022 când a devenit clar că inflația nu mai poate fi controlată altfel:
Data deciziei |
Dobânda-cheie (împrumuturi) |
21 decembrie 2022 |
2.75 |
2 Noiembrie 2022 |
2.25 |
14 Septembrie 2022 |
1.5 |
27 Iulie 2022 |
0.75 |
Spre deosebire de băncile centrale despre care am discutat mai sus, Banca Națională a României și-a continuat politica precaută din 2021, majorând rata dobânzii-cheie la fiecare ședință:
Data deciziei |
Rata dobânzii de politică monetară (p.a.) |
8 Noiembrie 2022 |
6.75 |
5 Octombrie 2022 |
6.25 |
5 August 22 |
5.5 |
6 Iulie 2022 |
4.75 |
10 Mai 2022 |
3.75 |
5 Aprilie 2022 |
3 |
9 Februarie 2022 |
2.5 |
10 ianuarie 2022 |
2 |
Dincolo de cifrele care reflectă doar într-o mică parte realitatea practică din mediul de afaceri, companiile de import-expot care au știut cum să își protejeze cât mai bine afacerea, să își minimizeze costurile și să tranzacționeze inteligent în 2022 au reușit să mențină un nivel de stabilitate în operațiunile lor.. Remarcam încă de la finele lui 2022 că cele mai multe firme care au ales să tranzacționeze prin AKCENTA au putut să se protejeze mai bine în fața riscurilor din piața valutară marcată de o profundă instabilitate.
În ciuda piedicilor și întârzierilor care au avut loc la nivel global, în cadrul lanțurilor de aprovizionare au existat domenii care au înregistrat creșteri în ultimii doi ani.
Dacă e să luăm în considerare doar datele statistice recent publicate de INSSE, în primele 10 luni ale anului trecut, cele mai mari exporturi și importuri au fost înregistrate în următoarele domenii:
Pe ultimele locuri ale clasamentului s-au situat:
Cea mai mare creștere în 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021, a fost înregistrată de combustibilii minerali, de lubrifianți și de materialele derivate – +185.4% la export și + 127.3% la import.
Per total, exporturile s-au ridicat în 2022 la suma de 76833,3 milioane Euro (+25,8% față de 2021), iar importurile la 105238 milioane Euro (+31,1% față de perioada anterioară). Valoarea schimburilor intra-UE27 a fost de 55720.2 milioane Euro la export (72.5% din totalul exporturilor) și 74233 milioane Euro la import (70.5% din totalul importurilor).
2023 se anunță a fi un an al schimbărilor pentru afacerile de import-export întrucât vor intra în vigoare reforme importante privind procedurile de import. Mai exact, operatorii din cadrul lanțurilor de aprovizionare vor fi oblogați să îndeplinească mai multe formalități integrate într-o variantă îmbunătățită a sistemului de control al importurilor (ICS – Import Control System). Practic: ICS 2 va permite autorităților să verifice toate mărfurile care vor intra în UE cu ajutorul unui sistem informativ centralizat.
Noul sistem urmează să fie integrat treptat, pe etape, în funcție de modalitatea de transport:
Iată câteva dintre cele mai importante formalități introduse în anul 2023 în sectorul de import-export:
Cum se întâmplă adesea, tulburările economico-sociale sunt și sursa unor lecții esențiale pentru managerii care caută să-și păstreze afacerile viabile.
La fel de adevărat este că mulți analiști financiari consideră că recesiunea economică trebuie privită ca o oportunitate și nu ca o amenințare. În export-import, oportunitățile pot lua variate forme, de la eficientizarea numerarului, la diversificarea gamei de furnizori.
Iată cele mai importante trei lecții pe care antreprenorii care colaborează cu AKCENTA au dezvăluit că le-au învățat în 2022:
Desigur, cele de mai sus sunt doar câteva dintre exemplele care se aplică unui sector atât de vast precum cel de import-export. Sunt, însă, lecții fundamentale pe care puteți oricând construi un business stabil și pe care este util să le aveți în vedere în strategia pe 2023.
La început de an, recomandăm să nu vă lăsați descurajați de evenimentele anilor anteriori, ci să priviți cu încredere viitorul afacerii dumneavoastră, știind mereu că găsiți în AKCENTA un partener sustenabil pentru efectuarea operațiunilor financiare internaționale pe care le planificați. Să aveți un an prosper și plin de creativitate în afaceri!